tavanmehrci.com

فهرست مطالب

تفاوت های تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار

تفاوت های تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار

مرغ‌ها به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین گوشت و تخم‌مرغ، نقش بسیار مهمی در تولید محصولات پروتئینی دارند. مرغ های تخمگذار و گوشتی، دو نوع اصلی مرغ های پرورشی هستند که با اهداف مختلف از جمله تولید گوشت و تخم مرغ، پرورش داده می شوند. با توجه به عملکردهای مختلف این دو نوع طیور، تغذیه آن ها نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارد. در این مقاله از شرکت توان مهر، به بررسی تفاوت های تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار می‌پردازیم و نکات مهم در تنظیم جیره غذایی این دو نوع مرغ را بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت های تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار چیست؟

در این بخش بررسی می کنیم که تفاوت های تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارد.

۱. پروتئین

مرغ‌های گوشتی نیاز بیشتر به پروتئین برای رشد سریع، عضله سازی و تولید گوشت دارند، اما نیاز به این ماده در مرغ های تخمگذار کمتر است.

  ۲. انرژی

میزان انرژی و کربوهیدارت در تغذیه هر دو نوع مرغ باید به میزان کافی باشد. اگرچه با توجه به فعالیت بیشتر مرغ های گوشتی، انرژی موردنیاز آن ها بیشتر است.

۳. ویتامین‌ها و مواد معدنی

مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار هر دو نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند، اما نیازهای آن‌ها بر اساس نوع فعالیت و تولید محصول متفاوت است. بنابراین متخصص تغذیه طیور باید نوع و میزان ویتامین ها و مواد معدنی را بر اساس جیره مرغ های گوشتی و تخمگذار به صورت جداگانه تعیین کند.

۴. فیبر

مرغ‌های تخم‌گذار نیاز بیشتری به فیبر برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش دارند، در حالی که مرغ‌های گوشتی نیاز کمتری به فیبر دارند.

 

نتیجه‌گیری

تفاوت‌های تغذیه مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار بر اساس نیازهای تغذیه‌ای و فعالیت‌های مختلفی که دارند، بسیار مهم است. با توجه به این تفاوت‌ها، طراحی و تنظیم جیره غذایی مناسب برای هر دو نوع مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است تا بهره‌وری، رشد، تولید گوشت یا تخم‌مرغ به حداکثر برسد. از این رو، رعایت اصول تغذیه مناسب برای هر دو نوع مرغ ضروری است تا به نتایج بهتری در پرورش آن ها دست یابیم.